fredag 5 december 2008

Underbart

Underbart att en offentlig person går ut och berättar om sin leversjukdom och sin transplantation. Tack säger jag till Fredrik Olausson!!! Tack tack tack! det är så många som behöver se och höra om detta fantastiska organ och dess hemska sjukdomar. Tycker tyvärr ej att artikeln var någon höjdare. Kan tyvärr ej ens säga att journalisten skrapar på ytan. Primär Skleroserade Cholangit PSC som Olausson hade eller faktiskt har ett inte alltför roligt förlopp. För att ens hamna på väntelistan utav en lever är man dödsjuk. Och det finns ju inte hur många levrar som helst att tillgå. Det är definitivt inte som att köpa en liter mjölk på ICA. Och Olausson har haft lyckan att äntligen få en lever som passar han :)! Det är bara att gratulera! Själv har jag också PSC! En utav dess hemskaste drag är att det kan klia. Nu snackar vi verkligen klia. det kan klia så mycket att det förstör hela ens livskvalité och att man bara därför kan få byta lever. Jag har hört skräckhistorier om barn som det har kliat så mycket för att dom ligger på hallmattan innaför dörren och försöker klia sig. Detta är även min största mardröm att det ska börja klia. Och i mitt fall är det lätt att vara misstänksam. En människa kliar sig i genomsnitt över 70 gånger per dag. Och hur många utav dessa kliningar känner vi av, inte många.Kolla gärna inte på Riksförbundet För Leversjuka deras hemsida, dom gör ett guldjobb. Och under mina många år som leversjuk har jag träffat många leversjuka och inte en har fått sin sjukdom utav för mycket alkohol så lägg ner det.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej!
Förväntade mig lite mer av artikeln om Fredrik Olausson idag, att det skulle stå mer om sjukdomen.
Har själv denna sjukdom, fick diagnosen i maj -08 och vet egentligen ej mkt om den mer än vad man läst sig till.