fredag 25 juli 2008

Så mycket tjafs....

Så mycket tjafs det kan bli om vilka förhållningssätt journalisterna ska ha för att få täcka Europride haha. Att det t om räckte till en ledare på självaste DN.

Intolerans mot tolerans allt handlar ju om tolkning. Detta var Hanne Kjöllers tolkning. Jag kan väl bara säga att jag inte delar den tolkningen.

Javisst ordar Pride om frihet för alla, alla ska kunna älska vem man vill osv. Men sen ska visst Pride slåss mot journalisternas yttrandefrihet. Det är ju skrattretande att ens skriva en sådan mening.
Jag tror att HBT-världen har tillräckligt med att slåss för att bara få var som dom är.

Varför det finns olika förhållningssätt för journalister som ska täcka festivalen är ju för att Europrides besökare ska kunna känna sig trygga.

Lite som att man tar sedan dit man kommer. Eller en liten hjälp på vägen det är ju inte alla som vet hur man skall adressera en ung kille som kanske bara har tjejkläder på sig. Och det är ju väldigt många HBT-personer som kommer till Pride för att känna sig avspända och trygga.

Har man jobbat som journalist i några år så har man ju säkerligen stött på detta i andra sammanhang. Intervjuvar man kungen är jag säker på att man får veta i förväg att du inte får säga Calle till han och att man ska undvika och "dua" kungen. Detsamma gäller när man gör olika intervjuver med artister och kändisar. Man får höra utav deras promotionfolk "du får inte tala om det och det och undvik det ämnet". Du får ju inte intervjuva Madonna eller George Bush utan förhållningssätt. Det är ju ingen newsflash att det finns förhållningssätt för journalister ibland.

Men Hanne Kjöller går med fanan högt i topp när det gäller journalisternas yttrandefrihet just nu. Jag tycker självklart att vi ska ha yttrandefrihet som journalister. Och jag har själv medverkat vid några GRÄV-seminarium och blivit drillad i public service-anda, så jag förstår detta med yttrandefrihet.

Men just denna debatt är fel! Att ta åt sig så mycket för att man får ett förhållningssätt som journalist att röra sig efter när det gäller hur man skall använda termer som bl a kvinna, man homosexuell i HBT-världen det är inte alls märkligt tycker jag. En hjälp på vägen ser jag det fortfarande som.

Det handlar ju inte om någon djupgrävande journalistik där man skall sätta dit någon när det gäller Pride. Utan Pride är ju till för att alla dess besökare bara ska få vara precis som dom är.

Du åker ju inte till England och snackar svenska precis. Eller till Thailand i vinterkläder.

Om man nu inte håller sig till dessa regler så får man sitt veckoband och ackreditering tillbakadragen... helt schysst tycker jag. Än en gång tror jag att dessa pekpinnar bara är till för att alla ska känna sig bekväma.

En simpel fråga hur skulle Du tilltala någon som är mitt i ett könsbyte... det är inte alls tydligt att könsbytet är påbörjat. Jag vet då inte... jag skulle vara tvungen att fråga personen i fråga.

Och vad gäller att fotografera på Pride? Självklart får man inte ta bilder som man vill. Som så många vet är ju inte all Prides besökare ute med sin läggning. Å då är det ju inte så kul att hamna i någon tidning.
Förstår inte att det ska vara så väldans svårt att sätta sig in i eller förstå detta.

Hanne Kjöller gör ännu en tolkning den lyder " I klartext: Antingen skriver ni som vi vill eller så kan ni sticka härifrån."
Det är ju skrattretande. Det är ju inte så att Stockholm Pride sitter och godkänner allt innan det publiceras.

För mig känns det som att Hanne Kjöller är lite stött för att någon har sagt vad hon får och inte får göra... ? Men jag kan ju ha fel. :-)

Inga kommentarer: