torsdag 29 april 2010

Pressvisning av Familjen Bernadotte

Genom hela min journalistiska karriär så var nog gårdagen den mest rojalistiska. TV4 hade bjudit in till pressvisning utav Gregor Nowinskis dokumentär-serie Familjen Bernadotte. Den kickar igång på fyran ikväll. Igår morse trängde en bunt journalister in sig på övervåning på fina Skridskopaviljongen som ligger lite bakom Skeppsholmen.
44 minuter långt var första avsnittet. Min enda förväntning var att få se en annan sida av familjen. I mitt bakhuvud fanns såklart en förhoppning att KANSKE skulle det bli som den danska dokumentären om deras Kungahus (den serien går i SVTs Det Kungliga Bröllopet på måndagar just nu), alltså väldigt folkligt.
Vad kan man då säga! Ja det är en sida man inte har fått se utav vår Kungafamilj men inte så mycket. Mycket historiska filmklipp och historialektioner ingick. Kanske bra det! Nu ser jag fram emot fler avsnitt! Hela sex stycken avsnitt är det.Emmybelönade Gregor Nowinski som gjorde dokumentären tillfrågade Nina Eldh för två år sedan om det fanns intresse från Hovet och Kungafamiljen att medverka i en dokumentärserie. Då hade Nina Eldh just tillträtt sin roll på Hovet.
Jag undrar vilket mottagande detta hade fått om det var Elisabeth Tarras Wahlberg som hade jobbat då.
Min beundran för Tarras Wahlberg är stor. Ser henne som en framåt kvinna där väldigt mycket är svart eller vitt inte mycket plats för nyanser och otroligt kunnig och påläst i det hon gör. Men även som en beskyddande person som inte tummar på något där. Och att hon har beskyddat vår Kungafamilj i många år. Hur hade den danska eller norska kungafamiljens relation varit till deras folk om Elisabeth Tarras Wahlberg hade styrt deras hov?
Nu hade jag kunnat få svar på min fråga där på plats eftersom Elisabeth var där. Men just då hade den tanken inte slagit mig.
Däremot slog det mig att den lilla Skridskopaviljongen kunde ha passat som festlokal till mitt bröllop. Men det var en aning litet tyvärr.

Inga kommentarer: