söndag 20 september 2009

Jag vill gifta mig i kyrkan!!

Rösta idag! Vi har chansen att påverka så ta den! Vi bor i ett sådant demokratiskt land och har en möjlighet att rösta och påverka. Så ta den chansen och nyttja den! Om du sedan röstar för dom som är för samkönade äktenskap. Så blir jag extra glad. För jag vill gifta mig med min prinsessa i kyrkan! Jag ser den rosa valsedeln som ett tecken på att detta kyrkoval kommer att gå JÄTTEBRA! Dessa bilder är ifrån den spanska polisserien Los Hombres De Paco! Tycker det är vackra bilder ifrån ett samkönat utomhus bröllop. Jag vill ju dock gifta mig i kyrkan!

2 kommentarer:

Anders sa...

Tycker en viss Magnus Betner slår huvudet på spiken i denna fråga:
Hur kan samkönade vilja gifta sig i kyrkan, en kyrka som genom årtusenden behandlat samkönade par på ett ohyggligt vis. Hur kan man ens vilja ha deras godkännande för sitt förhållande?

Själv bryr jag mig inte ett dugg huruvida samkönade par får elelr inte får gifta sig i kyrkan, möjligen kan jag återigen citera denna otroliga komiker Magnus när han säger, borde det inte vara kyrkan själv som får bestämma vilka som får och inte får gifta sig i deras religionsbyggnad, inte några politiker som förmodligen inte ens är speciellt religiösa.

// Anders

Erik sa...

Hoppas du förstår mig rätt nu :)

Jag är lite nyfiken på hur du tänker och varför ni vill gifta er just i kyrkan?
Svenska Kyrkan är inte någon del av den statliga demokratin längre, den är ett samfund av helt privata religiösa församlingar och partipolitikerna har inte där att göra över huvud taget.

Jag är själv troende kristen och min personliga åsikt är att det ska vara upp till varje enskild präst huruvuvida de vill viga samkönade par och berörd församling om de vill låta ceremonin hållas i deras kyrkolokal. Att gifta sig borgerligt och vara lika inför lagen är en mänsklig rättighet, att däremot genomföra en religiös ritual är ingen sådan rättighet. Men vad kyrkan än påstår så är äktenskapet som fenomen betydligt äldre än kristendomen.

Som slutnot, hade ett samkönat par velat vigas i den missionskyrka jag är medlem i hade jag inte haft något emot det. Men jag tycker det är religionsförföljelse på mild nivå att påtvinga kyrkan politiska beslut om samkönade äktenskap.